tisdag 28 juni 2011

Chokladbiskvier

Det är verkligen oemotståndligt gott med hembakta chokladbiskvier till kaffet. De man köper i butik känns fullproppade med transfetter och annat läskigt. Gör man dem själv blir de inte bara godare utan man vet också vad som är i. Det är lite pill med chokladbiskvier men det är inget som är direkt svårt och goda blir de alltid! Biskvier är mättande så jag har provat med lite mindre storlekar. De allra minsta gjorde att man gärna tog en till. Den lite större varianten var lagom som singelbit till kaffet.


Receptet jag använder mig av kommer i från Allt om mat. Jag fick en stor klick smörkräm över när jag gjorde det här receptet men det beror nog på att jag gjorde biskvierna så små.

Botten:
275 g mandelmassa
1 st äggvita

Fyllning (smörkräm)
50 g choklad (mörk)
125 gram smör (rumsvarmt, viktigt att det inte är kallt för då stelnar den smälta chokladen)
1,5 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
1 äggula

Topping:
150-200 g smält mörk choklad

Tillagning

1. Sätt ugnen på 175°. Riv mandelmassan grovt och arbeta in äggvitan lite i taget. Det är viktigt att röra smeten slät mellan varje tillsats av äggvita så att smeten inte blir klumpig. Blanda ihop till en jämn och ganska tjock smet.
2. Fyll en spritspåse med massan och spritsa runda bottnar på en plåt med bakplåtspapper. Jag använde mig av teskedar när jag gjorde de små. Jag tycker att det är svårt att spritsa mandelmassa. Grädda mitt i ugnen ca 12 min tills bottnarna blivit gyllenbruna. De små hade jag inne i 8 minuter men det varierar nog beroende på ugn så håll koll så att de inte bränns. Låt bottnarna svalna innan de lossas och får kallna på galler med den släta sidan uppåt.
3. Smält chokladen till fyllningen i mikrovågsugn eller över vattenbad och låt den svalna något. Vispa rumsvarmt smör, florsocker, vaniljsocker och äggula vitt och fluffigt med elvisp. Vänd ner chokladen i smörkrämen.
4. Bred smörkrämen toppigt på biskvibottnarna. Låt biskvierna stelna ca 30 min i kylskåp (jag ställer alltid mina i frysen). 
5. Bryt chokladen till toppingen i mindre bitar och smält i mikrovågsugn eller över vattenbad. Doppa biskvierna i chokladen. För att chokladen ska vara lättarbetat doppar jag mina i choklad som står kvar med det varma vattnet under. Låt stelna i kylskåp.

Då chokladbiskvier innehåller smörkräm så förvarar man dem i kylskåpet.

Inga kommentarer: