onsdag 13 juli 2011

Cupcakes med vinbär och havreströssel

Vinbär hör inte till mina favoriter. Alldeles för surt. Men efter att ha plockat en liter med äldsta dottern blev det till att hitta på ett recept med mycket socker i.

Jag har använt mig av ett klassiskt recept för vinbärsrutor och lagt till ett strössel av havregryn. Tror att det tar en timme att göra inklusive gräddning.

Ingredienser för ca 16 stycken i normalstora muffinsformar:

Degbotten
4,5 dl vetemjöl
1 dl strösocker
1 tsk bakpulver
150 g smör
1 ägg
2-3 dl röda vinbär

"fyllning"
ca 1 dl råsocker till vinbären

Topping/"strössel"
2 dl havregryn
0,5 - 1 dl råsocker
1/2 tsk kanel (efter smak)
50 g smält smör

1. Sätt ugnen på 200 grader och blanda mjöl, socker och bakpulver.
2. Blanda ned smöret (jag smälter smöret för att det går fortare att få det jämnt).
3. Knäck i ett ägg.
4. Blanda ihop och lägg en kula som täcker botten på muffinsformen.
5. Sockra vinbären. Jag la dem i en plastpåse, hällde på socker och skakade.

Sockrade vinbär

6. Lägg på en klick sockriga vinbär på degen i muffinsformen.
7. Blanda havregryn, socker, vaniljsocker, kanel och smält smör till toppingen.
8. Lägg på toppingen och grädda i 20 minuter i 200 grader.



Inga kommentarer: